AED-informatie

Zoals u wellicht weet of reeds heeft opgemerkt is onze vereniging sinds korte tijd uitgerust met een AED wat staat voor Automatische Externe Defibrillator..

Er hangt bij de ingang van de kantine zo'n Automatische Externe Defibrillator.. Wanneer u als omstander getuige bent van een onwelwording op het park of in de kantine dient u zo snel mogelijk hulp te verlenen en/of anderen om u heen te waarschuwen dan wel te activeren.

.Indien een situatie dit vereist kunt u zelf starten met een reanimatie of vraag assistentie van anderen. Blijf kalm en denk na over de te nemen vervolgstappen.

Hieronder een lijstje dat kan helpen bij deze vervolgstappen.

Wanneer het een reanimatie betreft; zijn de 5 volgende stappen van belang:

1.  Bel 112
2.  Zeg dat het om een reanimatie gaat.
    3.  Geef de locatie door.
Zorg voor opvang van de ambulance.
5.  Zorg dat de AED bij het slachtoffer komt en aangesloten wordt

LET OP!! laat het slachtoffer niet alleen en wijs anderen aan u te assisteren bij de 5 stappen.

AED-instructie video

Het gaat in dit stukje dan niet om mensen die beroepshalve of vanuit de bedrijfsvoering een EHBO dan wel een BHV functie vervullen maar.......

U bent bekend met het bestaan van de AED en u weet hoe hij eruit ziet maar u heeft nog geen instructie gehad over hoe de AED werkt en hoe u het moet gebruiken.

Uiteraard zijn er mensen die deze instructie al wel hebben gehad maar het alweer enige tijd geleden is of door omstandigheden een refreshment niet hebben kunnen bijwonen.

Wellicht dat dan de video hiernaast een handvat kan zijn............>>